Mistænkt for terrorforbindelse
Jeg bestilte et par kjoler i Pakistan og fik min pengeoverførsel standset af myndigheder i USA.
Af CHRISTA MØlLGAARD- HANSEN
Hvis du ikke har noget at skjule, har du ikke noget at frygte. Det er et ofte gentaget argument for indførelse af nye overvågningstiltag. Men parolen er letkøbt og holder ganske enkelt ikke vand.
En formiddag i marts 2008 ringer telefonen i min lille kjoleforretning i Maribo på Lolland. Opkaldet kommer fra en bankmand i min lokale Nordea-filial. Han spørger, om jeg for nylig har lavet en bankoverførsel til Pakistan. Jeg svarer bekræftende. En uges tid forud for opkaldet har jeg nemlig placeret en prøveordre på et par kjoler hos en gallakjoleleverandør i Pakistan.
Bankmanden fortæller mig nu, at Nordea på baggrund af min pengeoverførsel er blevet kontaktet af en personage i USA, som ønsker supplerende oplysninger om beløbsmodtageren udleveret øjeblikkeligt. Årsagen er, får jeg fortalt, at amerikanerne mistænker overførslen for at være terrorstøtte. Jeg er målløs. Allerførst tror jeg faktisk ikke på det, og jeg overvejer flygtigt, om det kan være en dårlig joke. Men det er ingen vittighed. Det er skinbarlig alvor.
Jeg fremskaffer hurtigt de informationer, jeg er blevet bedt om – og går ud fra, at det nu er en formssag at få pengeoverførslen eksekveret og landet i Pakistan hos skrædderen, som i mellemtiden har meddelt, at han endnu ikke har modtaget sin betaling.
Men nej. Oplysningerne, får jeg at vide, vurderes af amerikanerne at være utilstrækkelige, skønt jeg har formidlet leverandørens fulde navn, også navnet og adressen på hans virksomhed samt hans virksomheds mailadresse, telefonnummer og hjemmeside.
Min bank fortæller mig nu, at beløbet står indefrosset på en konto i USA, og at jeg skal anse min pengeoverførsel for tabt. Det gør jeg så i første omgang. Beløbet er beskedne 205 dollar, og jeg vurderer, at mine personlige ressourcer vil være bedre og klogere anvendt i min forretning end ved yderligere opfølgning i denne sag.
Men på det principielle plan bliver sagen ved med at gå mig på. Er det rimeligt, at amerikanske myndigheder kan indefryse en dansk statsborgers midler uden begrundet mistanke? Hvorfor overvåger USA overhovedet vores banktransaktioner? Bør de have hjemmel til det? Vil denne sag få konsekvenser for mig, hvis jeg ønsker indrejse i USA? Står mit navn nu registreret på en terrorliste? Gør den pakistanske skrædders?
Uskyldige i fedtefadet
Efter hændelsen lufter jeg min indignation i et blog-indlæg. En journalist fra Berlingske læser mine udgydelser og finder, at casen rejser så principielle spørgsmål, at han ønsker at undersøge den nærmere og skrive om den.
Han bringer min historie i Berlingske Business 16. juni 2008. Efterfølgende tages sagen også op i flere andre medier, bl.a. bringes indslag i nyhederne på DR 1 og TV 2.
På sin vis er jeg naturligvis glad for, at hændelsen får den massive eksponering, den fortjener, men omtalen har en bagside.
Skønt det reelt er flere måneder, siden min pengeoverførsel blev indefrosset, er det selvsagt først nu, hvor sagen bliver offentligt kendt, at jeg mærker omverdenens reaktioner. Jeg bliver stoppet på gaden, i supermarkedet og på p-pladsen af mennesker, som spørger ind til historien. Jeg modtager mail og telefonopkald en masse.
I langt de fleste henvendelser udtrykkes fortørnelse på mine vegne, sympati eller nysgerrighed, men enkelte henvendelser er af mindre behagelig karakter. Eksempelvis udtrykker en kvinde forargelse over, at jeg overhovedet kan finde på at handle med »sådan nogen«.
Indehaveren af en nabobutik fortæller, at flere af hendes kunder har bragt sagen op, og at en del har spurgt: »Er der mon noget om snakken?«. En udenlandsk (postuleret) journalist ringer mig op privat og bekendtgør, at der på den pakistanske skrædders adresse i Karachi ifølge Google Earth ligger en stor moske …
Før den massive presseomtale var jeg i min pinlige naivitet ellers overbevist om, at alle blot ville have hovedrysten tilovers for hændelsen – at alle vil finde det åbenlyst, at der er tale om en misforståelse, om en tåbelig fejl. I dag er det efterhånden længe, siden sagen har verseret i medierne, og man skulle derfor formode, at folk har glemt alt om den for længst. Det er imidlertid ikke tilfældet.
Nok er detaljerne gået tabt i de flestes hukommelse, men mange forbinder på baggrund af en vag erindring af sagen både min forretning og min person med lyssky affærer – der går som bekendt sjældent røg af en brand, uden at der rent faktisk er ild. Og selv i 2010, to og et halvt år efter indefrysningen, kan jeg opleve forbipasserende, der peger min forretning ud i gadebilledet, mens de mumler noget om terrorisme.
De fleste af os husker tydeligt 11. september. Jeg sad i en lædersofa i min toværelses på Amager og så Twin Towers kollapse. Det var uhyggeligt. Rystende. Omtrent 3.000 mennesker mistede livet. Frygtindgydende billeder fra attentatet i New York tonede frem på tv-skærme verden over, og præsident Bush formulerede i en tale til Kongressen og det amerikanske folk en ny udenrigs- og sikkerhedspolitisk førsteprioritet: Krigen mod terror.
Mange regeringer fulgte trop med forskellige former for antiterrorlovgivning. I Danmark fik vi terrorpakkerne i 2002 og 2006, som blandt andet har resulteret i yderligere beføjelser til politi og PET. Naturligvis skal terrorisme bekriges. Det kan kun en terrorist være uenig i.
Men terrorbekæmpelse er ikke omkostningsfri, og spørgsmålet er, hvor høj en pris vi skal betale i bestræbelserne på at skabe tryghed og sikkerhed. Ethvert initiativ, som har til formål at forebygge terror, undergraver samtidig det åbne og frie samfund, som det har til formål at beskytte og bevare. Når vi strammer terrorlovgivningen, kommer vi nemt til at slække på retssikkerheden – og risikoen for, at uskyldige bringes i fedtefadet, bliver større.
Endelig må vi holde os for øje, at intet samfund nogensinde kan blive 100 procent sikkert. Alt sammen kendsgerninger, vi bliver nødt til at forholde os til, før vi impulsivt accepterer at få dulmet vores frygt for terrorisme med hovedløs antiterrorlovgivning.
Fordele og ulemper ved nye tiltag
Min bankoverførsel blev opsnappet og indefrosset i terrorbekæmpelsens navn. Årsag: Beløbsmodtageren hedder Rashid, og han bor i Pakistan. Og det var det … Mere skulle der ikke til, før en amerikansk myndighed med retten på sin side kunne spænde ben for en handel mellem to små næringsdrivende i henholdsvis Pakistan og Danmark.
Jeg svævede ellers tidligere i den vildfarelse, at man som borger i en retsstat altid er uskyldig, til det modsatte er bevist. Men i denne sag er der tale om omvendt bevisbyrde. Jeg bliver bedt om at bevise min uskyld.
Der bliver sanktioneret imod mig, mine penge bliver parkeret på en amerikansk konto, skønt ingen har fremført skyggen af bevis for, at der er noget skummelt ved min bankoverførsel.
Det mest uhyggelige ved miseren er næsten de politiske reaktioner, som sagen affødte fra et par fremtrædende politikere fra Venstre. Retsordfører Kim Andersen udtalte i juni 2008 til Berlingske, at »Terror i alle forklædninger skal forfølges, og denne sag er en del af prisen for den indsats, som vi må acceptere« (Berlingske, 17.6.2008).
Jeg husker også Søren Pind udtale til TV-avisen, at sager som denne er en del af den pris, vi må betale for at kunne sove trygt om natten. Tak for kaffe.
Men er en boykot af den enkeltes ret til privatliv og brud på retssikkerheden på en række områder ikke trods alt en overkommelig pris at betale for en effektiv forebyggelse af nye terrorangreb?
Man kan selvfølgelig sagtens forestille sig et akut opstået trusselsbillede, der nødvendiggør drastiske tiltag, som (midlertidigt) indskrænker borgernes personlige frihed og ret til privatliv i et vist omfang.
Men for mig at se er det som udgangspunkt helt essentielt, at ny terrorlovgivning baseres på nøgterne overvejelser – fordele og ulemper ved nye tiltag skal afvejes meget nøje, og de skal (også) debatteres af offentligheden. Initiativer, der vil betyde en indskrænkning af borgernes frihedsrettigheder, må ikke hastes igennem. Og endelig skal vi være helt sikre på, at den terrorbekæmpelse, vi sætter i værk, rent faktisk nytter noget.
Når amerikanske myndigheder efter 2001 som led i krigen mod terror har kunnet følge med i dine og mine banktransaktioner via Swift, har det så rent faktisk ført til, at der er blevet fanget flere terrorister? Er det effektiv terrorbekæmpelse, når man screener såvel vores private som vores forretningsmæssige bankoverførsler?
Måske. Jeg ved det ikke. Men jeg ved da, at der findes mange andre måder at ’flytte’ penge på. Og hvis jeg rent faktisk var terroristsympatisør, havde jeg sandsynligvis valgt at overføre mine penge via en kanal, som ikke blev overvåget.
Derudover er der tale om et umanerligt stort datamateriale. Der må blive brugt enorme ressourcer på at gennemgå de mange ’suspekte’ banktransaktioner, hvoraf antageligt kun en mikroskopisk lillebitte del kan forbindes med terrorisme. Det synes rimeligt at spørge, hvorvidt ressourcerne bruges optimalt, eller de kunne tænkes bedre anvendt på anden og mere intelligent efterforskning?
Endelig fremskridt
Jeg har altid betragtet Danmark som et åbent og frit samfund. Det håber jeg, at jeg kan blive ved med fremover. Men når staten tillader overvågning af borgerne, bliver vi i princippet alle gjort til potentielt kriminelle. Der skabes meget nemt et dårligt samfundsklima, hvori vi alle med rette kan komme til at føle os mistænkeliggjort.
Overvågning er udtryk for mistillid og for et statsligt ønske om til hver en tid at kunne føre kontrol med borgernes gøren og laden. Kontrol skaber ensretning. Når vi ved, at vi bliver holdt øje med, ændrer vi vores adfærd. Vi bliver bange for at påkalde os uheldig opmærksomhed, bange for at træde ved siden af. Vi retter ind. Strømlines. Bliver ængstelige. Vi undlader at handle med lande som Pakistan. For en sikkerheds skyld.
Og det er rigtig ærgerligt, for netop øget samhandel, der kan være med til at løfte et land som Pakistan ud af fattigdom, vil måske i virkeligheden være et af de bedste midler i kampen mod terrorisme?
Min historie viser med al uønskelig tydelighed, at du godt kan have noget at frygte, skønt du ikke har noget at skjule. Det føles ekstremt ubehageligt og personligt krænkende fuldstændig uforskyldt at få sit navn associeret med terrorisme. Og med hændelsen lidt på afstand er jeg nu fast besluttet på at få sagen undersøgt til bunds.
Ingen har hidtil kunnet give mig uddybende svar på mine spørgsmål, og jeg har haft svært ved at finde ud af, hvilke instanser jeg skal henvende mig til. Den ene henviser til den anden, den anden til den tredje, hvorefter jeg atter lander hos den første og så fremdeles.
En aften møder jeg imidlertid Hans Jørgen Bonnichsen, tidligere chefkriminalinspektør for PET, da han er i Nakskov for at holde et foredrag om terror. Han lægger tålmodigt øre til min historie og lover at hjælpe mig med at finde ud af, hvad der rent faktisk er foregået – og hvorfor. Nu sker der endelig fremskridt!
Hans Jørgen Bonnichsen efterforsker sagen og hjælper mig med at sparke nogle ellers hermetisk lukkede døre ind, mens jeg rejser til USA for at undersøge, om mit navn står registreret på en liste over terrormistænkte. Vi runder også Karachi med det formål at afdække, om den pakistanske leverandør rent faktisk er terrorist.
I USA møder jeg blandt andre en FBI-agent og en sælger af avanceret overvågningsudstyr. Jeg møder også en vidunderlig lille dreng, der er jævnaldrende med min yngste søn, og som komplet ufortjent er havnet på en amerikansk terrorliste. Hele forløbet portrætteres i en TV 2-dokumentar ved navn ’Christas mareridt’, som vises i overmorgen 29. juli kl. 20.40. Hvilke svar vi finder, vil jeg lade det være op til dokumentarfilmen at frembyde.
Jeg vil have mit navn og min virksomhed renset for mistanke. Jeg vil have slået fast i offentligheden, at der ikke er ’noget om snakken’. Og så håber jeg inderligt, at man på politisk niveau vil træffe foranstaltninger, der forhindrer sager som min i at kunne opstå fremover. Selvfølgelig skal vi forsøge at forhindre terrorangreb i at blive begået – men vel ikke med ethvert tænkeligt middel og for enhver tænkelig pris?
|